Wandelfiche
Noord-Frankrijk - Étretat

Étretat

08.04.2015 – Étretat

Extract van het reisverslag "2015 - Normandië"

We hebben een rustige nacht gehad op camping Municipal. Het is best wel koud (het heeft gerijmd op het gras), maar het is prachtig helder weer een al snel ligt de camping in de zon. Na een verkwikkende warme douche en een ontbijt, rijden we naar de parking die papa gisterenavond al is gaan bekijken. Wanneer we daar aakomen, is deze nog volledig leeg.

We wandelen eerst naar het centrum van Étretat op zoek naar een bakker voor onze picknick deze middag. We kopen er 2 uit de kluiten gewassen stokbroden en nog een groot brood (voor samen amper 2 EUR, spotgoedkoop eigenlijk én lekker zoals later zou blijken). De wandeling die we hebben gepland, bestaat uit twee lussen elk vertrekkende vanaf de dijk van Étretat. We gaan (bekeken met gezicht naar zee) eerst voor de rechter lus. We denken op die manier optimaal van de stand van de zon te kunnen genieten. Na een kort klimmetje, hebben we een eerste prachtig uitzicht (en die mooie uitzichten zullen zich de rest van de wandeling aan elkaar rijgen). De eerste lus keert terug langs de velden. Iets voor de middag zijn we terug in Étretat. Op een bank op de dijk eten we onze picknick met heerlijk vers stokbrood.

Daarna vatten we de tweede lus aan die ons van links een zicht geeft op Étretat en de prachtige krijtrotsen. Telkens opnieuw krijgen we nieuwe en werkelijk bloeidmooie zichten te zien. Terugkeren doen we langs het golfterrein van Étretat.

Eerlijk gezegd was zeker de helft van de wandeling redelijk druk, maar de pracht van de kliffen, hebben dit snel doen vergeten. Het is een superwandeling met een uitzonderlijk mooie natuurpracht. Het is duidelijk dat Étretat niet op een tocht in Normandië mag ontbreken. En zoals steeds geeft de natuur pas het beste van zichzelf al wandelend prijs.

Rond 14u staan we terug aan de mobilhome. De parking is ondertussen netjes volgelopen. We rusten nog even uit en rijden dan verder naar Honfleur. Daar gaan we aan de haven op een ruime camperplaats staan. Na een koffietje in de mobilhome, gaan mama en Lisa al op verkenning in het dorpje (op zoek naar o.m. een short voor Lisa, want uit degene die ze bij zich had, blijkt ze na een jaar te zijn uitgegroeid). 's Avonds gaan we iets eten in één van de talrijke restaurantjes langs de binnenhaven. We zitten buiten, wel nog onder een gasstraler (want het is nog net iets te koud 's avonds om zo buiten te zitten). Alle restaurants bieden menu's aan die zeer democratisch zijn van prijs. Voor ongeveer 20 EUR hebben we een voorgerecht, hoofdschotel en dessert. Voldaan keren we dan ook terug naar onze mobilhome.